A 62. Vásárhelyi Őszi Tárlat vasárnapi megnyitóját követően a tavalyi kiállítás fődíjasának, Szabó Ábel festőművészének nyílik egyéni kiállítása Csend címmel a Tornyai János Múzeumban. A Tornyai-plakettes művész tárlatát Nátyi Róbertművészettörténész ajánlja az érdeklődők figyelmébe október 4-én, vasárnap 13.30-kor a múzeum földszintjén.
Szabó Ábel festőművész 1974-ben született Kolozsvárott. Középfokú tanulmányait a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában végezte, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen Pásztor Gábor, Eszik Alajos voltak a mesterei. 1998-ban végzett grafika szakon, majd az ezredfordulót követően talált rá realisztikus ábrázolásmódjára. „A realista festészet számomra a világ elhanyagolt dolgainak újbóli megismerését jelenti” – vallja Szabó Ábel jellegzetes stílusáról. A Sensaria csoport tagjaként immár tíz éve állandó kiállítója a Vásárhelyi Őszi Tárlatoknak és a hódmezővásárhelyi festőszimpóziumnak is rendszeres résztvevője. Munkásságát 1998-ban Kondor Béla-díjjal, majd Derkovits Gyula-ösztöndíjjal ismerték el; a Vásárhelyi Őszi Tárlatokon 2007-ben és 2013-ban Galyasi Miklós nívódíjjal, 2011-ben Endre Béla mesterdíjjal tüntették ki, 2014-ben a 61. Vásárhelyi Őszi Tárlat zsűrije egyhangú döntéssel ítélte meg részére a kiállítás fődíját, a Tornyai-plakettet.
Rövid grafikusi tevékenység után, 2001-2002-ben találta meg festői stílusát a fotórealizmusban. Kezdetben csendéleteket és tájképeket festett. Csendéleteire a sajátos képkivágás és a különös asszociációkat lehetővé tevő motívumpárosítás volt jellemző. Körülbelül tíz éve festői témáit a nagyvárosi épületek, és építményrészletek adják. Gyártelepek üres udvarai, lerobbant üzemcsarnokok törött ablaküvegű hodályai, építési (vagy bontás alatt álló) telkek, felüljárók össze-grafittizett lépcsői, elhagyott utcák és külvárosi terek. A nagyvárosi rekvizitumokból válogat gondosan fényképezett fotográfiák alapján, de a leghagyományosabb festői eszközökkel dolgozik vásznain – írja róla Nagy Imreművészettörténész. Szabó Ábel kiállításnak három termében olyan nagyméretű vásznait is bemutatja, melyek így együtt még nem kerültek a nagyközönség elé. Képein az ember hiánya feltűnő, de azok a lepusztult városrészletek amelyeket ecsetjével megörökít, az ember folyamatos és legkevésbé áldásos tevékenységét mutatják be – emeli ki a Tornyai János Múzeum igazgatója.